Nieuwsbrief LAVS november 2021

asbest_golfplaten_kleine_afbeelding
Nieuwsbrief Landelijk Asbestvolgsysteem, november 2021

LAVS 4.10 staat live

Rijkswaterstaat heeft op 25 november 2021 versie 4.10 van het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) uitgebracht. In deze release zijn er voornamelijk technische aanpassingen doorgevoerd op het gebied van de communicatie (koppeling) tussen het LAVS en het Inspectie SZW portaal.

Inspectie SZW Arboportaal gesloten

De Inspectie SZW heeft het Arboportaal na de release van versie 4.10 van het LAVS gesloten. Saneringsbedrijven kunnen in het Arboportaal geen startmeldingen meer doen voor het verwijderen van asbest met risicoklasse 2 en 2A.

Geen ontvangstbevestiging via Inspectie SZW

Vanaf 26 november 2021 stuurt de Inspectie SZW na het doen van een startmelding geen ontvangstbevestiging meer door aan bevoegde gezagen, CI’s, etc. U ontvangt nu een (XML) bevestiging vanuit het LAVS (Melding asbestverwijdering) vanaf het mailadres noreply@asbestvolgsysteem.nl.

Doel activeringscode: machtigen en handelen namens een andere organisatie

De activeringscode heeft als doel particulieren (en eventueel kleine zelfstandigen) de mogelijkheid te geven om zelf de informatie uit de inventarisatie voor de verwijdering door te geven aan een partij naar keuze. Omdat particuliere asbest-eigenaren geen toegang hebben tot het LAVS, beschikt het LAVS over een machtigingsfunctie ‘de activeringscode’ welke alleen is bedoeld voor particulieren.

Meest gestelde vraag

De helpdesk LAVS krijgt dagelijks vele vragen binnen. De vraag die op dit moment het meest gesteld wordt:

Vraag:

Wij hebben ons e-Herkenningsaccount geüpdatet/wij zijn gefuseerd/onze bedrijfsvorm is veranderd en moesten ons opnieuw aanmelden in het LAVS. Nu zien wij onze ‘oude’ projecten niet meer. Wat moet ik doen?

Antwoord:

Log in met uw nieuwe e-herkenningsaccount en vul alle verplichte velden in. Neem meteen daarna contact op met de helpdesk LAVS. Zij kunnen uw huidige bezit, machtigingen en lopende projecten ‘omzetten’ naar uw nieuwe account. U kunt contact opnemen met de helpdesk via het helpdeskformulier en beschrijf in het verzoek de 'oude' en 'nieuwe' situatie.

Let op:
Zorg bij het aanvragen van de nieuwe e-herkenning dat alle bedrijfsgegevens kloppen en gelijk zijn aan de huidige gegevens. Bij gewijzigde bedrijfsgegevens zoals het KvK nummer, moet uw (Ascert)certificaat hierop aangepast zijn. Als aan alle voorwaarden is voldaan kan de helpdesk LAVS binnen twee werkdagen uw gegevens omzetten.