Veelgestelde vragen over meldingen
Het LAVS verstuurt start- en stopmeldingen die te maken hebben met projectwerkzaamheden van inventarisatie- en verwijderingsbedrijven. Vanuit het OLO worden sloopmeldingen op basis van de bouwregelgeving verstuurd.
Ja, sloopmeldingen moeten worden gedaan via het Omgevingsloket (OLO). Er bestaat een koppeling tussen het LAVS en het OLO. Hoe dit werkt leest u in de gebruikershandleiding sloopmelding.
Deze koppeling is gemaakt om extra werk voor de bedrijven te voorkomen. Het zorgt ervoor dat OLO de benodigde informatie uit het LAVS haalt. De gegevens uit het LAVS worden op deze manier hergebruikt.
De verwijderaar kan de werkzaamheden afmelden via de knop 'Afmelden werkzaamheden' in het tabblad 'Meldingen'. Het LAVS stuurt de afmelding automatisch door aan de gemeente, CKI en iSZW.
Het is niet mogelijk om meldingen op die manier in te voeren. Wel kunt u in het opmerkingenveld aangeven op welke dagen u niet aanwezig bent op de locatie. Let op: er zijn CKI's die het opmerkingenveld niet standaard inlezen in hun meldsysteem.
Het adres van het perceel waarvoor een verwijderopdracht aangemaakt wordt moet een BAG-gevalideerd adres zijn.
Workaround
Maak een complex aan met als adres het adres van het gemeentehuis. Vervolgens het perceel benoemen als 'Onderhoudbare eenheid' met in de omschrijving bijvoorbeeld een locatieomschrijving. Dan kan wel een startmelding worden gedaan. Wel moet dan in het tekstveld een locatieomschrijving staan. Ditzelfde kunt u doen als het gaat om een veldschuur, een asbestleiding enzovoorts.
Sloopmeldingen worden gedaan in het Omgevingsloket online. De melding wordt na invoering verstuurd naar de gemeente. Hiervoor wordt het emailadres gebruikt dat bekend is in het OLO. Als de gemeente haar taken heeft uitbesteed aan een andere organisatie, dan wordt de sloopmelding doorgestuurd naar de betreffende organisatie. Hiervoor kan de gemeente zelf in het beheergedeelte van het OLO het emailadres aanpassen.
Bij het aanmaken van het bezit zijn de locatiegegevens niet volledig ingevuld waardoor er geen startmelding kan worden gedaan via het LAVS. In dit geval moet de startmelding via de portal van het ISZW gemeld worden. U kunt gewoon verder met het project.
Als u eerder klaar bent met de werkzaamheden kunt u deze afmelden met de knop 'Afmelden werkzaamheden'. Als u de werkzaamheden wilt onderbreken kunt u de melding intrekken met behulp van het kruisje waarbij u de reden opgeeft. Doe een nieuwe melding voor de dagen erna en vermeld in het opmerkingenveld dat het gaat om een doormelding en bij welk meldingsnummer dit hoort. Voorwaarde is dat de aanpassing plaatsvindt voordat de einddatum en tijd van de melding is verstreken. Deze melding gaat naar bevoegd gezag, CI en ISZW.
De startmelding wordt bij een tweede of derde poging meestal alsnog door het systeem ingetrokken. Controleert u nog wel of u daadwerkelijk een terugkoppeling van iSZW via de mail ontvangt. Als dit niet het geval is, geef de wijziging dan door via het portal van iSZW.
U kunt voor dat ene adres een tussentijdse melding doen. Hiermee wordt alleen dat ene adres gemeld. In het document tussentijds melden (pdf, 97 kB) (pdf, 96 kB) vindt u een uitleg hoe u deze functionaliteit kunt gebruiken.